SCENARIUSZ SPOTKANIA ANDRZEJKOWEGO Zabawy integracyjne dzieci 5 i 6 letnich
Temat: Raz na ludowo czyli andrzejkowe tradycje.
Cele operacyjne: dziecko - zna zwyczaje i tradycje andrzejkowe, - zna prawa swoje i swoich kolegów, potrafi je respektować, - umie wyrażać uczucia i przeżywać radość zabawy z rówieśnikami, - potrafi współpracować w grupie, - umie wyrażać ruchem muzykę, - umie odczuwać radość z własnej twórczości,
Techniki Freineta: swobodna ekspresja muzyczna, ruchowa, plastyczna, swobodny tekst,
Środki dydaktyczne: stroje do przebrania: czarownicy, koguta, czarnego kota, hulajnoga, latarka z sygnałem, lampion, nagranie zjawisk atmosferycznych: deszcz, wichura, „Księga wróżb”, wosk, koperty z sylabami, fiszki prowadzące,
PRZEBIEG
Część I Dzieci z grup IV – VII zebrane spotykają się w sali gimnastycznej 1. Po powitaniu – zabawa integracyjna „Chodźmy wszyscy ....” 2. Nauczycielka wyjaśnia cel spotkania; czyta tekst wiersza D. Gellner „Wieczór Andrzejkowy”, 3. N-ka opowiada tradycje związane z „andrzejkami”, 4. Na salę wjeżdża na hulajnodze „Czarownica” ze swą „świtą” kotem i kogutem śpiewając piosenkę „Jestem groźna czarownica”, 5. Wspólny śpiew piosenki – dzieci powtarzają refren, 6. Czarownica płacząc siada na krześle; nie chce się dalej bawić – dzieci wymyślają sposoby „pocieszania” czarownicy, 7. Czarownica wyjawia, że jest smutna, bo nikt nie zaprosił jej na zabawę andrzejkową! Dzieci zapraszają czarownicę, a ona w nagrodę uczy je przysłowia: „ ŚWIĘTY ANDRZEJU DAJ NAM ZNAĆ CO SIĘ BĘDZIE Z NAMI DZIAĆ!” 8. Zabawa słowno-muzyczna z wykorzystaniem przysłowia – dz. recytują starając się zastosować różne rytmy wypowiadanych słów z podziałem na sylaby: ŚWIĘ – TY AN - DRZE – JU DAJ NAM ZNAĆ CO SIĘ BĘ – DZIE Z NA – MI DZIAĆ! 9. Wzbogacenie zabawy o elementy ruchu - wiatr, deszcz, 10. Zabawa w „echo” : Echo słynie z tego, że potrafi powtórzyć dokładnie wszystkie dźwięki. Czarownica zamienia wszystkie dzieci w echo – prawa strona sali „nadaje” – lewa powtarza, 11. Kot oznajmia, iż „Święty Andrzej” zostawił koperty dla każdej grupy ze specjalnym zadaniem. Teraz przedstawiciel każdej grupy odszuka właściwą kopertę i odczyta zadanie:
- gr. IV – ułożyć wierszyk – rymowankę o „Andrzejkach”, - gr. V – ułożyć rebusy lub zagadki „andrzejkowe”, - gr. VI – ułożyć piosenkę o tematyce „andrzejkowej”, - gr. VII – napisać opowiadanie zaczynające się od słów: „ Święty Andrzej ....”
Część II
Poczęstunek – każda grupa w swojej sali; Wykonywanie zadań; zapisywanie tekstów w „Księgach życia”, Wybrane wróżby wg inwencji nauczycielek grup.
Część III
Ponowne spotkanie w sali gimnastycznej: 1. Zabawa integracyjna „Ludzie do ludzi”, 2. Przedstawianie przez poszczególne grupy swoich prac zleconych przez „Świętego Andrzeja”, 3. Doświadczenie „Czy można zobaczyć wiatr?!” - dzieci obserwują poruszanie się płomienia świecy na wietrze –naśladują go ruchem, 4. Prezentowanie piosenek grupowych, 5. Pożegnanie zabawą integracyjną: „ Wszystkim pięknie dziękujemy ...”
Po południu w salach dzieci wraz z nauczycielką i rodzicami biorą udział w różnorodnych wróżbach: lanie wosku, „serca” , „buty” i inne.
opracowanie: Lidia Niewczasińska |